O kąpielach cieplnych

Korzystanie z sauny to rytuał i cykl zabiegów, to również dobra atmosfera i klimat, dzięki którym osiągamy relaks, odpoczynek i regenerację sił. Kilka wskazówek, aby tę doskonałą atmosferę osiągnąć.

Pamiętajmy, że nie należy wchodzić do sauny w mokrych od wody basenowej kostiumach lub kąpielówkach. W wysokiej temperaturze poliestrowy materiał skutecznie odparzy skórę pod nim, mogąc spowodować zapalenie mieszków włosowych skóry i kłopoty. Ponadto parująca ze strojów w wysokiej temperaturze basenowa woda uwalnia chlor, narażamy więc innych uczestników kąpieli cieplnej na wdychanie mimowolne oparów, nie do końca zalecanych w saunie. Olejki eteryczne specjalnie do tego przeznaczone znacznie lepiej się nadają. Zalecamy więc chodzenie do sauny w ręcznikach. Nagość w saunie, oczywiście, ale pamiętajmy również, że nasza naga ostentacja nie wszystkim musi się podobać. Szanujmy zwyczaje, wzorce wychowania i preferencje innych. Delikatne zakrycie intymnych części ciała ręcznikiem na pewno nie przeszkodzi w dokładnym nagrzaniu skóry w saunie, a jednocześnie  nikogo nie urazi. O podobnych zachowaniach pamiętajmy w wypoczywalni. W saunie oprócz ręcznika do okrycia ciała warto mieć ręcznik, na którym usiądziemy. Ściekający z nas pot i nasiąknięte nim deski sauny nie będą zachęcającym do siadania po nas miejscem. Było by miło gdybyśmy podłożyli ręcznik również pod stopy, zwłaszcza jeśli siedzimy na górnej ławie. Mały powrót do olejków eterycznych. Tu też prosimy o szacunek dla innych! Zanim napełnimy „serce sauny” lub z rozmachem polejemy po kamieniach (czego absolutnie nie polecamy!) roztworem olejku, zapytajmy czy wszyscy przebywający w saunie uczestnicy kąpieli będą z tego zadowoleni. Jeśli nie, prosimy cierpliwie zaczekać, aż choćby jedna osoba, która sobie tego nie życzy, dokończy swoją sesję i opuści saunę. Nasze upodobania to jedno, ale szacunek dla innych, to drugie i na pewno nie mniej ważne.

No a teraz! na początek wskazane jest zmierzenie sobie tętna (częstości skurczów serca na minutę) aby wiedzieć w okolice  jakich wartości podczas wypoczynku należy powrócić. Najlepsze efekty relaksacyjne i pielęgnacyjne uzyskuje się przez trzykrotne sesje nagrzewania ciała, a każde przebywanie w kabinie powinno trwać od 5 do 15 minut w zależności od samopoczucia i wytrenowania "saunowego". Kąpiele termiczne powinny odbywać się stopniowo od niższych do najwyższych temperatur. Pamiętajmy aby oddychać ustami, gdyż oddychanie nosem może skończyć się nieprzyjemnym poparzeniem błony śluzowej nosa i naczyń krwionośnych. Po każdej kąpieli cieplnej konieczne jest schłodzenie ciała, które możliwe jest pod prysznicami, na które składają się: obfity prysznic górny i prysznice boczne. Chłodzenie zapobiega nadmiernemu przegrzaniu naszego organizmu, a woda obmywa ze skóry wydalane podczas kąpieli cieplnych: sól, toksyny i drobnoustroje. Po kilku minutach schładzania ciała zaczynając od letniej, a kończąc na zimnej wodzie, przechodzimy do strefy wypoczynkowej gdzie relaks powinien trwać około 10 - 15 minut. Organizm nasz wraca do stanu spoczynkowego. Nie zapominajmy o uzupełnianiu płynów! Wydalany pot w większości zawiera wodę, która jest bezcenna dla urody i zdrowia organizmu człowieka. Z tego względu wskazane jest wypicie większej niż zwykle ilości napojów (soki, woda, napoje izotoniczne).

Podczas pobytu w saunach skóra staje się rozluźniona, pory skóry otwierają się, a mechanizm termoregulacji wydala pot, a wraz z nim zanieczyszczenia z powierzchni naszego ciała. Dlatego bardzo ważne jest, aby przed wejściem do sauny dokładnie umyć całe ciało mydłem. W przeciwnym wypadku zanieczyszczenia przez otwarte pory skóry wnikną głębiej w nasze ciało, co może powodować zakażenia skóry. Po ostatniej sesji nie wskazane jest mycie ciała mydłem czy płynami, ponieważ w rozgrzaną, otwartą skórę łatwo i głęboko wnikają detergenty, niszczymy więc to, co osiągnęliśmy podczas kąpieli cieplnych. Wymuszenie przystosowania się, do tak ekstremalnie zmiennych warunków termicznych (gorąco - zimno), przy regularnym uczęszczaniu na kąpiele w saunie, zaowocuje zwiększoną odpornością na infekcje górnych dróg oddechowych, dzięki czemu po prostu będziemy zdrowsi!

Nasi Partnerzy: